Komunikat dotyczący wdrożenia Ustawy o ochronie sygnalistów


Bank Spółdzielczy w Jutrosinie wdrożył zalecenia Ustawy o sygnalistach z dnia 14 czerwca 2024 r.o ochronie sygnalistów.

Wprowadzona procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, udziałowcom czy członkom organów Banku. Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary: korupcja, zamówienia publiczne, usługi, produkty i rynki finansowe, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu, ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów, ochrona prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych, inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.). Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań. Nie rozpatrywane są zgłoszenia anonimowe.

Komisja w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia zawiadamia sygnalistę o przyjęciu zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu na który należy przekazać potwierdzenie lub nie wynika to z funkcjonalności kanału komunikacji do dokonywania zgłoszeń.

Sygnalista może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

  1. przez wysłanie listem zwykłym wiadomości na adres Banku (siedziba) do komórki ds. zgodności z dopiskiem „(do rąk własnych)”;
  2. przez wysłanie wiadomości elektronicznej na adres: sygnalista@bsjutrosin.pl;
  3. przez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej bezpośrednio do komórki ds. zgodności;
  4. przez zgłoszenie ustne dokonane telefonicznie na numer telefonu komórki ds. zgodności lub za pomocą bezpośredniego spotkania, zorganizowanego na wniosek sygnalisty, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.

Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego sygnaliście w nieprzekraczającym terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia, przekazywana jest przez Komisję informacja zwrotna w zakresie wyniku postępowania wyjaśniającego, a w przypadku zasadności zgłoszenia dodatkowo o podjętych działaniach następczych i powodach takich działań.